Ο διαφωτισμός του Χούι Νενγκ 慧能悟道 (Huìnéng wùdào)
五祖欲传法,请诸门人各作一偈,“来呈吾看。若悟大意,付汝衣法,为第六代祖”。众人只等神秀作偈,神秀在墙上书一偈曰:“身是菩提树,心如明镜台,时时勤拂拭,勿使惹尘埃。”慧能虽不识字,一闻此偈,便知未见本性。托人亦书一偈曰:“菩提本无树,明镜亦非台,本来无一物,何处惹尘埃。”四众皆惊。五祖将鞋擦了偈,曰:“亦未见性。”次日,祖潜至碓坊,以杖击碓三下而去。慧能遂三鼓入室,五祖以袈裟遮围,不令人见,为说《金刚经》,至“应无所住而生其心”,慧能大悟。三更受法,人尽不知,便传顿教及衣钵。
Ωστόσο, οι μαθητές ψιθύρισαν ο ένας στον άλλο ότι δεν χρειάζεται να γράψει κανένας ποίημα, γιατί ο πιο κατάλληλος είναι ο μοναχός Σεν Σιού 神秀 (Shén xiù 606 - 706) και αυτός σίγουρα θα γίνει ο έκτος πατριάρχης. Πράγματι, μόνο ο Σεν Σιου έγραψε ένα ποίημα πάνω σε τοίχο του μοναστηριού:
“身是菩提树,
ο νους σαν ακίνητος καθρέφτης, συνεχώς φωτεινός,
ανά πάσα στιγμή καθαρισμένος επιμελώς,
χωρίς να κάθεται ούτε ένας κόκκος σκόνης."
Όταν το άκουσε ο Χούι Νενγκ 慧能 (Huì néng 638 - 713 μ.Χ.), ένας φτωχός άνθρωπος που εργαζόταν στην κουζίνα του μοναστηριού, αμέσως κατάλαβε ότι του έλειπε η Αληθινή Επίγνωση. Επειδή ο ίδιος ήταν εντελώς αγράμματος, ζήτησε σε κάποιον λόγιο να γράψει εκ μέρους του ένα άλλο ποίημα στον τοίχο δίπλα στου Σεν Σιού, το οποίο ανέφερε τα εξής:
“菩提本无树,
Αυτό το ποίημα δημιούργησε αναστάτωση και όλοι ήταν έκπληκτοι. Όταν ενημερώθηκε ο Χουνγκ Ζεν, βγήκε και είπε αδιάφορα: "Αυτό το ποίημα δεν έχει πιάσει την ουσία", μετά έσβησε το ποίημα από τον τοίχο με το παπούτσι του.
Την επόμενη μέρα, ο Χουνγκ Ζεν, για να μην προκαλέσει ζηλοτυπίες, προσκάλεσε μυστικά τον Χούι Νενγκ στο δωμάτιό του και του υπαγόρευσε την Διαμαντένια Σούτρα. Όταν έφτασε στο απόσπασμα, "να χρησιμοποιούμε το μυαλό μας απαλλαγμένοι από οποιοδήποτε εξάρτηση", ο Χούι Νενγκ δέχτηκε την μεγάλη φώτιση, ότι η Ντάρμα είναι αδιαχώριστη από την αληθινή μας φύση. Στη συνέχεια, ο Χουνγκ Ζεν παρέδωσε το μανδύα και την κούπα του ως σύμβολο της Ντάρμα και σφράγισε έτσι την "ξαφνική φώτιση" του Χούι Νενγκ, ανακηρύσσοντάς τον έκτο πατριάρχη του βουδισμού Τσαν.
Από το "Εβδομαδιαίο Τσαν" 每周一禅 του μοναστηριού Σαολίν 少林寺: www.shaolin.org.cn