Menu
A+ A A-

Η ιστορία του Τσαν 禅宗史话 (Chán zōng shǐhuà)

Η ιστορία του βουδισμού Τσαν ξεκίνησε στην Ινδία. Κατά τη διάρκεια της ζωής του Βούδα και 12 χρόνια από τη στιγμή που αποφάσισε να απαρνηθεί την εγκόσμια ζωή του, επισκέφθηκε αγίους και μίλησε με σοφούς, ταξιδεύοντας στις 4 γωνιές της χώρας, αναζητώντας απαντήσεις σε δυο θεμελιώδη ερωτήματα: Τί είναι ο άνθρωπος; Πώς θα πρέπει να ζει ένας άνθρωπος;

Ο Βούδας παράτησε τον ασκητισμό, κάθισε κάτω σιωπηλά και σταύρωσε τα πόδια του εστιάζοντας στην αναπνοή του. Κατά την αυγή της 8ης ημέρας του Τσούο Τσαν 坐禅 (Zuò chán) "Καθιστού διαλογισμού" κατόρθωσε να φτάσει σε ένα υψηλότερο επίπεδο συναίσθησης καθώς παρατήρησε το φως ενός αστεριού. Ανακάλυψε την αληθινή φύση του στο σύμπαν και έναν κανόνα για την ύπαρξη όλων των ανθρώπων.

liuzu1Το Τσαν έγινε γνωστό στην Κίνα μέσω του Τα Μο 达摩 (Dá mó). Ο Τα Μο εκπροσωπούσε την εικοστή όγδοη γενιά πατριαρχών του Βούδα. Όταν έφτασε στην Κίνα, πιστεύοντας ότι δεν ήρθε η ώρα για να διδάξει, αποσύρθηκε στη μονή Σαολίν στα βόρεια βουνά. Εκεί μελέτησε Τσούο Τσαν καθισμένος μπροστά από ένα τοίχο για εννέα έτη. Ο Τα Μο ήταν δημοφιλής σε βαθμό που να φθονείται από τους Βουδιστές της εποχής του, οι οποίοι, όπως  αναφέρεται από τους βιογράφους του, προσπάθησαν να τον δηλητηριάσουν τρεις φορές, αλλά χωρίς επιτυχία.

Η Κίνα δεν υπήρξε μια ακαλλιέργητη γη για το σπόρο του Τσαν, υπήρξαν πολλοί μελετητές πριν τον Τα Μο. Αυτό που έπρεπε να κάνει ήταν να περιμένει έναν ένθερμο αναζητητή που να φέρει το πνεύμα του Σάκια Μούνι. Περίμενε λοιπόν και η αναμονή του δεν πήγε χαμένη, διότι επιτέλους έφτασε ένας πολυμαθής κομφουκιανός, ο Χούι Κο 慧可 (Huì kě 487 - 593), με σκοπό να βρει επιτέλους τη λύση σε ένα πρόβλημα που τον βασάνιζε τόσο πολύ, ώστε είχε δυσαρεστηθεί με τον κομφουκιανισμό, καθώς δεν έβρισκε κατάλληλη τροφή για την πνευματική του πείνα.
 
liuzuΩστόσο ο Χούι Κο, απείχε πολύ από το να είναι άλλος ένας από αυτούς τους επισκέπτες που κτυπούσαν την πόρτα του Τα Μο, μόνο για να ικανοποιήσουν την περιέργεια τους. Αλλά ο σιωπηλός διδάσκαλος ήταν αρκετά προσεχτικός ώστε να δοκιμάσει την ειλικρίνεια του καινούργιου του επισκέπτη πριν τον δεχθεί στο διαλογισμό. Σύμφωνα με τη βιογραφία του, ο Χούι Κο δεν επιτρεπόταν να εισέλθει μέσα σε αίθουσα της μονής Σαολίν και έπρεπε να σταθεί στην αυλή καλυμμένος βαθιά από το χιόνι. Όμως, η σταθερή του αποφασιστικότητα και η θερμή του επιθυμία τον κράτησαν σε ενα σημείο για επτά μέρες και νύχτες με χάνδρες παγωμένων δακρύων στο στήθος του. Τελικά, έκοψε το αριστερό του χέρι με ένα μαχαίρι και το παρουσίασε στο δάσκαλο δείχνοντας ότι η αποφασιστικότητά του να ακολουθήσει τον διδάσκαλο, ήταν αρκετή ώστε να διακινδυνεύσει την ίδια του τη ζωή. Εκείνη τη στιγμή ο Τα Μο τον δέχτηκε στο τάγμα ως ένα μαθητή, πλήρως ικανό να διδαχθεί τα υψηλότερα δόγματα του "Μεγάλου Οχήματος".

Αυτό το γεγονός υπήρξε άξιο προσοχής, καθώς αυτός ο τρόπος διδασκαλίας υιοθετήθηκε από όλους τους δασκάλους Τσαν μετά τον πρώτο πατριάρχη και έγινε γνωστό χαρακτηριστικό.

liuzu3Ο σεβάσμιος Τα Μο στην Κίνα μετέδωσε τον νόμο στον Χούι Κο, χρίζοντάς τον δεύτερο πατριάρχη και μετά το θάνατο του Τα Μο, ο Χούι Κο έκανε ότι καλύτερο μπορούσε για να διαδώσει την καινούργια πίστη για 60 χρόνια. Ο δεύτερος πατριάρχης βρήκε έναν άντρα ο οποίος ήταν πλήρως ικανός για να διδαχτεί την καινούργια πίστη και τον μύησε, δίνοντάς του το όνομα Σενγκ Τσαν 僧璨 (Sēng càn 520 - 612 μ.Χ.). Μετά από χρόνια διδασκαλίας, παρέδωσε στον Σενγκ Σαν τη διαδοχή που του είχε δοθεί από τον Τα Μο και τον έχρισε τρίτο πατριάρχη. Ήταν χάρη στον Σενγκ Τσαν που το δόγμα του Τσαν μετατράπηκε σε γραπτό, μια χειρόγραφη διάδοση της πίστης.

liuzu4Ο τρίτος πατριάρχης παρέδωσε την διαδοχή στον  liuzu5Ντάο Σιν 道信 (Dào xìn 580 - 651 μ.Χ.), ο οποίος μυήθηκε στην ηλικία τον δεκατεσσάρων ετών και έγινε ο τέταρτος πατριάρχης μετά από εννέα χρόνια μελέτης και πειθαρχίας. Ο Ντάο Σιν μεταβίβασε το νόμο στον Χουνγκ Zεν 弘忍 (Hóng rěn 600 - 674 μ.Χ.), ο οποίος είχε εκπαιδευτεί από βρεφική ηλικία. Σύμφωνα με τους βιογράφους του, ο πέμπτος πατριάρχης, συγκέντρωσε πλέον των 700 μαθητών οι οποίοι προέρχονταν από όλη τη χώρα.

Από αυτούς τους μαθητές ο σεβάσμιος Χούι Νενγκ 慧能 (Huì néng 638 - 713 μ.Χ.) ήταν ο περισσότερο διάσημος για την εκπαίδευση και τις αρετές του και ίσως να μην είχε γίνει ο νόμιμος διάδοχος του Χουνγκ Zεν, εάν η διαδοχή του Τα Μο δεν είχε έρθει εις πέρας από τον φτωχό γιό ενός αγρότη, τον Χούι Νενγκ.

liuzu6Το Τσαν εξαπλώθηκε γρήγορα μέσα στην Κίνα μετά από έξι γενιές, χάρη στον Χούι Νενγκ, ο οποίος θεωρείται ως ένας από τους μεγαλύτερους πατριάρχες του Κινέζικου Τσαν. Μετά τον Χούι Νενγκ, "ένα πεντάφυλλο λουλούδι" άνθισε. Αυτή η έκφραση στο Τσαν σημαίνει ότι το Τσαν άνοιξε σαν λουλούδι με πέντε φύλλα και εξαπλώθηκε σε όλη την Κίνα μέσω πέντε σχολών που αναγέρθηκαν από τη γενιά του δασκάλου Χούι Νενγκ. Στα βουνά και στα δάση της Κίνας, ξεκίνησαν κατασκευές χιλιάδων ναών στους οποίους χιλιάδες άνθρωποι ζούσαν, αφιερώνοντας τους εαυτούς τους στη μελέτη και την εξάσκηση στη διδασκαλία του Βούδα.

Με την πάροδο του χρόνου ο βουδισμός Τσαν θα γονιμοποιούσε τον κινέζικο πολιτισμό, ανυψώνοντας το σκεπτικό, τον πολιτισμό και την τέχνη σε υψηλά επίπεδα. Είναι πνευματικός γονέας του ιαπωνικού βουδισμού Ζεν 禅 (Zen) "Διαλογισμός". Δεν είναι θρησκεία, δεδομένου ότι δεν έχει δόγμα.

FaLang translation system by Faboba

Επικοινωνια:

Shaolin Temple Secular Disciple's Union in Greece
Ελληνική Ένωση Κοσμικών Αποστόλων του Ναού Σαολίν

Αθήνα:

Ιπποδάμειας 79 Ίλιον 
Μιάο Ντιέν 妙滇 (Miào diān) 210 2693754 - 694 0075311

Ιάσονος Μαράτου 14 Ζωγράφου
Ιωάννης Καναβός 697 3965266

Θεσσαλονίκη:

Καθολικών 4 (κέντρο, περιοχή Βαλαωρίτου)
Μπαρμπόπουλος Παναγιώτης 690 8769274

Copyright

Το περιεχόμενο της ιστοσελίδας www.chanwushaolin.org.gr, αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία της σχολής "Ελληνική Ένωση Κοσμικών Αποστόλων του Nαού Σαολίν".