Menu
A+ A A-

Ο πατριάρχης Που Τι Τα Μο 菩提达摩 (Pútí dá mó ? - 536)

liuzu7菩提达摩,天竺(印度)人。梁大通元年(527年)从广州登陆,到中国传播佛教。达摩渡长江入 北魏境,先游历了洛阳,后到少林寺,在五乳峰上一个石洞里面壁静修,时间长达九年。他依据大乘派教义,融汇中国精神,开创了中国佛教禅宗,被尊为初祖。在 众多求教者中,达摩选择将衣钵传给了慧可。东魏天平三年(536年)达摩圆寂,葬于熊耳山,立塔于定林寺。

Το έτος 527 μ.Χ, έφτασε στην Κίνα, ο διάσημος ινδός μοναχός, Μπόντι Ντάρμα (Bodhi Dharma), το οποίο σημαίνει (Μπόντι) για την αλήθεια και (Ντάρμα) για τις διδασκαλίες.
 
Το όνομά του στα κινέζικα ήταν Πούτι Τα Μο 菩提达摩 (Pútí dá mó) ή Τα Μο 达摩 (Da Mo). Στα ιαπωνικά γνωστός ως Νταρούμα (Daruma).   
 
Γεννημένος πρίγκιπας στο νότιο ινδικό βασίλειο Παλάβα (Pallava). Ήταν ο τρίτος γιος του βασιλιά Σιχμαβάρμαν 苏甘达 που βασίλευε στην περιοχή Καντσίπουραμ (Kanchipuram) της Ινδίας.

Ο Τα Μο επρόκειτο να ακολουθήσει τα βήματα του πατέρα του ως βασιλιάς. Στη μέση της εκπαίδευσης και της κατάρτισής του, ήρθε σε επαφή με τις διδασκαλίες του Βούδα. Αμέσως αποφάσισε να απαρνηθεί την διακεκριμένη πριγκηπική ζωή του, για να γίνει βουδιστής μοναχός. Από τη μέση ηλικία θεωρήθηκε ένας βουδιστής δάσκαλος και ολοκληρωμένος πολεμιστής.

Ο δάσκαλός του ήταν ο Πράζνα Τάρα 般若多罗 (Prajna Dhara). Μελέτησαν μαζί περίπου 40 χρόνια τον Βουδισμό. O Τα Μο χρίστηκε κληρονόμος της 28ης – γενιάς του Μαχακασγιάπα 巴利语 (Mahakasyapa), διάδοχος του βούδα Σακιαμούνι ή στην κινεζική Σι Τζια Μόου Νι 释迦牟尼佛 (Shì jiā móu ní fó), κερδίζοντας το μανδύα του πατριάρχη της σχολής Ντυάνα "διαλογισμός", στην Κινεζική Τσαν 禅 (Chán) και στην Ιαπωνική Ζεν 禅 (Zen).

Ο Πραζνατάρα καθοδήγησε τον απόστολό του για να ταξιδέψει στην Κίνα και να διαδώσει τις διδασκαλίες Μαχαγιάνα (Mahayana) ή στην κινεζική Τα Τσενγκ 大乘 (Dà chéng) "Βουδισμό του μεγάλου οχήματος", στους Κινέζους.

Ο Τα Μο μετά από ένα βάναυσο ταξίδι τριών ετών, έφθασε τελικά στην Κίνα το 527 μ.Χ, μετά από πρόσκληση του αυτοκράτορα Oυ Ντι 武帝 (wǔ dì) της δυναστείας Λιάνγκ 梁朝 (Liáng cháo 502 - 557μ.Χ.). Ο προορισμός του ήταν το Ναν Τζινκ 南京 (Nán jīng) στην επαρχία Τσιανγκ Σου 江苏 (Jiāng sū). Εκείνη την περίοδο το Ναν Τζινκ, ήταν περιοχή βασιλείου, του βασιλιά Λιανγκ (Liang 502 - 557 μ.Χ.), ενός μικρής διάρκειας βασιλείου που δημιουργήθηκε κατά την περίοδο των έξι δυναστειών. Μετά από τη συνομιλία μεταξύ του αυτοκράτορα και του Τα Μο, που δεν ήταν αμοιβαία ικανοποιητική, ταξίδεψε βόρεια στο "Δρόμο του μεταξιού" για την πόλη Λούο Γιάνγκ 洛阳 (Luò yáng) πρωτεύουσα τότε της βόρειας Κίνας, κοντά στο βουνό Σουνγκ 嵩山 (Sōng shān). O μεγάλος δάσκαλος διέσχισε τον ποταμό Τσανγκ Τζιάνγκ 长江 (Cháng jiāng) "Μακρύ ποταμό" και συνέχισε έως ότου έφθασε στο βουνό Σουνγκ, ψάχνοντας τη μονή Σαολίν, προκειμένου να επισκεφτεί το παλαιό του φίλο, τον Μπα Τουό. Εκεί γοητεύτηκε από το τοπίο με τα ρυάκια και το δάσος και έμεινε στο μοναστήρι Σαολίν.
 
Όταν ο Τα Μο είδε τους μοναχούς στο μοναστήρι Σαολίν, παρατήρησε ότι ήταν πνευματικά ισχυροί, αλλά στη μακροπρόθεσμη πρακτική περισυλλογής ήταν αδύναμοι. Τους ενημέρωσε ότι θα τους δίδασκε, έναν τρόπο για να καλλιεργήσουν το πνεύμα και να βελτιώσουν την υγεία τους. Κατάλαβε ότι οι μοναχοί επίσης, έχουν χάσει τον τρόπο τους και την πραγματική βουδιστική έννοια. Προσπάθησε να τους κάνει να καταλάβουν την απλότητα της "πορείας". Κήρυξε τις Τσαν απόψεις του, ότι η ανώτατη φρόνηση δεν είχε καμία σχέση με την απόδοση, τα τελετουργικά, ή τις μεταφράσεις των γραφών, αλλά άντ’ αυτού προέρχεται  από τη βαθιά περισυλλογή και τη φυσική διαβίωση. Χαρακτήρισε τους κινεζικούς τρόπους, ως ιδιαίτερα τελετουργικούς και εθιμοτυπικούς. Εξήγησε ότι το σώμα και η ψυχή ήταν ενωμένα και κανένα από τα δύο δεν μπορεί να τροφοδοτηθεί εις βάρος του άλλου. Είπε ακόμα ότι, στην αδύνατη φυσική κατάσταση, κανένας δεν θα είναι σε θέση να εκτελέσει την αυστηρή κατάρτιση, απαραίτητη να επιτύχει τον αληθινό διαφωτισμό.
 
Ο επικεφαλής μοναχός της μονής Σαολίν, φοβήθηκε ότι αυτός ο μεταρρυθμιστικός τύπος Βουδισμού, που είδε την εκμάθηση των βιβλίων περιττή, θα αναστάτωνε τις παραδοσιακές απόψεις του μοναστηριού και έτσι αρνήθηκε να τον αφήσει να μείνει. Ο Τα Μο ρώτησε τους μοναχούς για ένα καταφύγιο. Οι μοναχοί ήταν εξοικειωμένοι με τα βουνά γύρω από το μοναστήρι και τον οδήγησαν σε μια μικρή σπηλιά σε μια απότομη κορυφή του βουνού Σουνγκ, στη σπηλιά Ου Ζου Φανγκ 五乳峰 (Wǔ rǔ fēng) "Αιχμή των πέντε στηθών".
 
Η αφιέρωσή του στις πεποιθήσεις του, κέρδισε το σεβασμό του επικεφαλή μοναχού, και μετά από κάποιους μήνες του δόθηκε η άδεια για την είσοδο στη μονή. Θα αναρριχούνταν στο βουνό την ημέρα κατά τη διάρκεια της άσκησης Τσαν και το βράδυ θα επέστρεφε κάτω στο μοναστήρι. Εντούτοις, ο δάσκαλος δεν επέστρεψε πλέον στο μοναστήρι, αλλά κάθισε αντικρίζοντας ένα βράχο της σπηλιάς, παρατηρώντας την εσωτερική φύση του, εκτεθειμένος στην έντονη ηλιοφάνεια του καλοκαιριού και βαριά παγωνιά του χειμώνα, με αποτέλεσμα να αποτυπωθεί η μορφή του στον βράχο. Οι απόστολοι του Τα Μο, αφαίρεσαν το βράχο και τον έβαλαν στη μονή, όπου παραμένει μέχρι σήμερα σε επίδειξη, ως διαθήκη για το θρησκευτικό ζήλο του Τα Μο.
 
Όταν επέστρεψε μετά από σχεδόν εννέα έτη απομόνωσης, ακόμα και οι μοναχοί Σαολίν δεν κατάλαβαν τις διδασκαλίες του. Μόνο ένας μοναχός, ο Χούι Κο 慧可 (Hui Ko) που έμεινε για πολλά έτη στη σπηλιά μαζί του, κατάλαβε τον τρόπο του βουδισμού Τσαν. Έτσι τα λόγια του Τα Μο που λέει στον Χούι Κο, προτού πάρει το δρόμο της επιστροφής στην Ινδία είναι: "Εσύ είσαι ο απόστολος και διάδοχος μου" και του έδωσε τα χειρόγραφά του.

Ο Ταμό είχε τέσσερις σπουδαστές, τον μοναχό Ντάο Φου 道福 (Dào fú), τον μοναχό Ντάο Γιου 道裕 (Dào yù), την μοναχό Τζουνγκ Τσι 总持 (Zǒng chí) και τον μοναχό Χούι Κο 慧可 (Huì kě).
 
Σύντομα και εφόσον ο Τα Μο θεώρησε ότι η διδασκαλία του στο μοναστήρι Σαολίν έφτασε στο τέλος της, έφυγε και πήγε στο ναό Σιεν Σενγκ, γνωστός ως ο ναός των χιλίων Αγίων στην επαρχία Σαν Σι 山西 (Shān xī), για να διαδώσει τη Ντάρμα. Απεβίωσε 6 Νοεμβρίου το 536 μ.Χ και θάφτηκε στο βουνό Σιούνγκ Αζ 熊尔山 (Xióng ěr shān), στην επαρχία Χο Ναν.  
  
Μετά τον Τα Μο ακολούθησαν οι πατριάρχες του βουδισμού Τσαν, Χούι Κο 慧可 (Huì kě), Σενγκ Τσαν 僧璨 (Sēng càn), Ντάο Σιν 道信 (Dào xìn), Χουνγκ Ζεν 弘忍 (Hóng rěn) και Χούι Νενγκ 慧能 (Huì néng).
 
Στην περίοδο της δυναστείας Τανγκ 唐朝 (Táng cháo 618 - 907 μ.Χ.), ο ευλαβής Χούι Νενγκ, o πατριάρχης της 6ης γενεάς του βουδισμού Τσαν, έδωσε επιπρόσθετη μεγαλοπρέπεια στην θεωρία του Τσαν και σήμερα θεωρείται ο τελευταίος πατριάρχης της άμεσης καταγωγής του Τα Μο.
FaLang translation system by Faboba

Επικοινωνια:

Shaolin Temple Secular Disciple's Union in Greece
Ελληνική Ένωση Κοσμικών Αποστόλων του Ναού Σαολίν

Αθήνα:

Ιπποδάμειας 79 Ίλιον 
Μιάο Ντιέν 妙滇 (Miào diān) 210 2693754 - 694 0075311

Ιάσονος Μαράτου 14 Ζωγράφου
Ιωάννης Καναβός 697 3965266

Θεσσαλονίκη:

Καθολικών 4 (κέντρο, περιοχή Βαλαωρίτου)
Μπαρμπόπουλος Παναγιώτης 690 8769274

Copyright

Το περιεχόμενο της ιστοσελίδας www.chanwushaolin.org.gr, αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία της σχολής "Ελληνική Ένωση Κοσμικών Αποστόλων του Nαού Σαολίν".